آیینه و دل،خودت قیاس کن…


به نام خدایی که دل را چون آیینه آفرید

اینک که می‌خواهم دل و آیینه را به قیاس کشم نمی دانم کار سختی پیش رو دارم یا سهل ، شاید سخت باشد آینه را از دلی کین دار تشخیص دادن. به سبب نور ، درخشش و تلألو آیینه ، چه پلشت است که آن دل چون این آیینه نباشد و شاید هم سهل باشد مانند کردن دل روشن و بی آلایش به آیینه. نور و درخششی که می‌توان در هر دو یافت وجه اشتراک آنهاست.

می اندیشم به آیینه چه راستین دوستی باشد، چراکه هر آنچه در من است را به من می گوید و بی تردید جز حق نمی گوید،

لیکن ای بسا دلهایی که آنچه در من است را به دروغین هایی بدل کرده و نثار فهم من می‌کنند تا شاید نزد من خوب باشند…

آیینه ایثارگر است چرا که نوری که در دل دارد را ارزانی دیگران می کند تا دیگر کسان نیز بهره‌مند از آن شوند همچون دل هایی که محبت را تنها از برای خویشتن نمی خواهند ، هرگز.این دل ها همان دل هایی هستند که می خواهند دیگران را نیز غرق در محبت ببینند آن هنگام که خود در محبت غرق گشته اند.

آینه ممکن است چرکین و شوخین باشد و ممکن است درخشان و شفاف تر از هر آینه دیگر

همچون دل… ممکن است آدمی به دلی ناپاکی روا دارد و پاکی سیرت ارزانی بدارد

به حتم شنیده اید که بنیاد آینه از سیماب است

همان پشتین هایی که ما نمی بینیم و اما جلوه آن همانی است که به رنگ های بینهایت ها می تواند تابلویی باشد گران و زیبا،

شاید دل نیز همچو آیینه باشد طوری که ما ناتوان از ادراک پسین های آنیم لکن رویین آن را که می بینیم به زیبایی تابلوی نقاشی آیینه است که رنگ های بوقلمون را نمایانگر است از برایمان.

آینه می تواند آرایشی باشد بر زینت آرامگاه معصومین (ع) به همان شکل که می تواند تکه های خورد شده ای در بیابان ها باشد. و باز دل نیز چنین است به جایی می شود که بیابان گون و شکننده باشد و آنگاه به کلامی چون سنگ شکسته شود اما جایی که خریدار داشته باشد، زیوری است بس گران.

هر آنچه را که روبروی آینه قراردهی به طبع همان را خواهی یافت . می گویند دل را نزد هر که بری و هر کجا بری رنگ و بوی آن را به خود می گیرد و باز شباهتی از دل و آیینه.

بی تردید قیاس دل و آیینه به این چند جمله محدود نمی گردد . بل سرتاسر شباهت است و تفاوت. اما من نوشته خویش را خاتمه می دهم دریافت نتیجه را به تفکر شما وا می گذارم…

پ ن:بیت قشنگی مرتبط پیداکردم حیفم اومد تو متنم نباشه….

“آیین ماست سینه چون آیینه داشتن”

«سینه چون آیینه بداریم.»

“معصومه اثباتی”

من معصومه اثباتی هستم ، نویسنده و وبلاگ نویس. دارای مقام برگزیده کشوری در جشنواره فرهنگی هنری رشته وبلاگ نویسی هستم ، فعال و علاقمند در حوزه ادبیات
نوشته ایجاد شد 20

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا